יום שישי, 7 במאי 2010

האם לעבוד בסטארט אפ כן או לא?


כחברת השמה שרוב לקוחותיה בתחום האינטרנט, אני מטפלת גם בלקוחות שהם סטארט אפ. אז קודם כל ננסה להגדיר מהו סטארט אפ. תתפלאו לשמוע אך הקריטריונים להגדרת סטארט אפ הם שונים מחברה לחברה.
מספר קריטריונים השכיחים כשמגדירים סטארט אפ:
החברה נוסדה בשלוש שנים האחרונות
יש בה מתחת ל- 30 עובדים
המוצר שלה עדיין לא רווחי והיא נתמכת בקרנות הון סיכון או באנג'לים או בשניהם
לעניות דעתי הכי נכון להגדיר סטארט אפ על פי גיל החברה, לאחר מכן אם היא רווחית או לא ואז לפי כמות העובדים.
ל"גיוס עסקי" ישנן בקרב לקוחותיה לפחות 10 סטארטאפים שאין להם מחלקת משאבי אנוש ואין להם משאבים ו/או זמן למיין קורות חיים רבים והם זקוקים לחברת השמה איכותית כמו "גיוס עסקי", על מנת לגייס את העובדים המתאימים.
כשאנחנו פונים למועמדים על מנת לבדוק את התאמתם לחברות האלו אנו קודם כל נחפש מועמדים שכבר עבדו בסטארט אפ - זאת מכיוון שהם כבר חוו את האוירה בסטארט אפ, את העובדה שכולם עושים הכל, את אי הודאות ואת השותפות להצלחה ו/או את הכישלון. כמובן שאנו פתוחים גם למועמדים שעוד לא עבדו בסטארט אפ אבל שאומרים לנו שהם מחפשים להיכנס לחברה כזו. כשאנו שומעים דבר כזה, מיד אנחנו שואלים - למה תרצה לעבוד בסטארט אפ?
אם המועמד עונה לי שהוא טיפוס עצמאי, שאוהב להשקיע, שרוצה להיות חלק מיצירת מוצר בחילת דרכו, שיש לו חלום שכזה - ברור לי שהוא מתאים לסטארט אפ. אם אני מקבלת תשובה בסגנון, זה נראה לי נחמד, אז אני מיד מבינה שמדובר במועמד שמתפשר.
למדנו גם "בגיוס עסקי" שיש גיל לכל דבר ומועמד שיש לו לשלם משכנתא כל חודש ועליו לממן 3 ילדים, כנראה כבר איחר את הרכבת וזאת משום שאם הסטארט אפ נסגר או לחילופין נקלע לקשיים ולא יכול לשלם משכורות (והיו דברים מעולם), זה יכול לפגוע קשות בכלכלת המשפחה. הרבה פעמים גם המשכורת ההתחלתית בסטארט אפ היא נמוכה ב- 15-10% מהשוק. זאת משום שהעובדים מקבלים אופציות.
הסטטיסטיקה אומרת שאחד לכל עשרה סטארטאפים נסגרים ומכאן שמועמד לוקח סיכון גדול, קל וחומר אם כבר קרה לו כדבר הזה בעבר.
אז איך מפחיתים סיכונים?
1. מנסים להבין עד כמה שניתן מהו המוצר. אם מרגישים בבטן תחושה טובה, אז סימן שזה יכול להצליח. גם אם מספרים לכם שהחברה גייסה מיליון דולר על מנת לפתח את המוצר הזה, דעו שזה לא תנאי מספיק. בימנו זהו גם לא סכום גדול שיכול להספיק לטווח ארוך. דווקא אתם, כבעלי האינטואיציה והידע הטכנולוגי יכולים להרגיש אם המוצר בר סיכוי. אם כן לכו על זה...
2. מי הם האנשים שעומדים בראש הסטארט אפ? האם אלו הם חבר'ה צעירים או אנשים בוגרים יותר שכבר פעם אחת הנפיקו חברה? וגם אם לא מאילו חברות הם יוצאים? מה הם הקשרים שלהם (Networking)? איזה רושם הם עושים עליכם?
3. ממי החברה גייסה כספים? מקרן הון סיכון מוכרת? מאנג'ל (שם חיבה לאנשים בעלי ממון שמשקיעים מכספם הפרטי בחברות סטארט אפ)? מי הם המשקיעים בחברה? תופתעו לגלות שגם בעל בסטה בשוק משקיע בסטארט אפ, רק השאלה היא אם הוא מבין בטכנולוגיה.
4. היכן המשרדים שלהם? הייתי מצפה מחברת סטארט אפ היום, בשונה מתחילת שנות ה- 2000, שלא תהיה ממוקמת בבניין משרדים רב קומות ומפואר.
ולמה הייתי ממליצה לעבוד בחברת סטארט אפ? כי זה מאתגר, חדשני, בחזית הטכנולוגיה, כי ניתן להביא לידי ביטוי את הניסיון המקצועי וללמוד הרבה, כי זה כיף להיות שותף למוצר שיצליח ופעם אפילו האנשים סביבך יוכלו לשאול - איך אפשר היה בלעדי זה קודם? בנוסף אל תשכחו את האופציות, אם החברה תימכר או תונפק, ניתן להרוויח בגדול. אז שיהיה בהצלחה. אז האם אתה מחפש עבודה בסטארט אפ?



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה