יום חמישי, 4 במרץ 2010

איך עוברים תפקיד

השוק היום לא רק קשה במובן שהוא שוק של לקוחות ולא של מועמדים אלא גם במובן הזה שמחפשים מישהו שעשה בדיוק את אותו הדבר במקום אחר. אז מה עושה מי שרוצה לעבור תפקיד ולהתחיל משהו חדש? למשל תוכניתן שרוצה להיות מנהל פרוייקטים? או תוכניתן שרוצה להיות ארכיטקט מערכת? או תוכניתן שרוצה להיות ראש צוות ולא יכול להתקדם באותו המקום? האמת היא שזו בעיה. באמת די מבוי סתום, לא קל בכלל.
הדרך הטובה ביותר היא להתקדם או לשנות במקום העבודה הנוכחי. שם כבר מכירים אותך, יודעים מי אתה ומוכנים בעיקר לקחת את הצ'אנס, ללמד ולהכשיר. במקרה הזה קיים הסכם ג'נטלמני בין המעסיק לעובד שאומר, היית כל כך טוב בשבילנו תקופה ארוכה, ראינו שאתה אדם איכותי, אחראי ומקצועי, אנחנו רוצים לשמר אותך אצלנו ובאותה מידה גם לאפשר לך ללמוד תפקיד חדש. כך מרוויחים שני הצדדים, המעסיק מקבל עובד נאמן שיוכיר לו בחזרה, הא גם די יודע מה עליו לצפות מניסיון התנהגותי בעבר. העובד שמח כי הוא קיבל את תפקיד חלומותיו לאותו הרגע.
אבל לא תמיד הדרך הזו אפשרית, לא תמיד היא קיימת, ואז מה שיש לעשות זה לחפש מקום בחוץ. סביר להניח שללא קשרים (כמו למשל ללכת לעבוד בחברה של אבא שלך או של דוד שלך שאוהב אותך), יהיה מאוד קשה למצוא מקום שיסכים לתת לך להיות מנהל מוצר ללא ניסיון. אסור לך גם בעידן כזה לדבר עם מי שמעוניין לגייס שכמותך, עם ניסיון שכמותך, ולהגיד שאמנם היית ראש צוות אבל כעת אתה רוצה להיות מנהל מוצר. מנהל פיתוח שמחפש ראש צוות "עם ידיים על הקוד", לא ירצה לפתע לקחת מישהו שרוצה להיות מנהל מוצר או ארכיטקט מערכת. אז מה באמת עושים?
מחפשים ארגון שבו בעוד שנה-שנתיים ניתן יהיה להתקדם. במהלך הראיון השני או אפילו השלישי שואלים מה פוטנציאל ההתקדמות במקום? האם יש עובדים שזזו מתפקיד לתפקיד? - אבל רק מהראיון השני או עדיף בשלישי - כי אם תשאלו קודם כנראה שתיפסלו בתהליך. האחריות להבין את הפוטנציאל כמעט ללא מילים והבטחות עתידיות קיימת עליך כמועמד. כאן גם חל חוק הסובלנות. לפחות נכנסת לארגון שבו זה יכול לקרות.
אם חווית למשל מצב שגם במקום העבודה הקודם בעצם רצית לעבור אבל ראש הצוות שלך לא איפשר לך, אז תנסה להבין מי הוא ראש הצוות או מנהל הפיתוח שעומד מולך כרגע? מנהל שאוהב לקדם את כעובדיו או כזה שלא...
התמונה היא לא שחור לבן, אבל מה שברור שאם אתה היום תוכניתן ורוצה להיות מנהל מוצר אפילו בעוד שנה, ואתה אומר את זה עוד בראיון הטלפוני או בראיון הראשון - רוב הסיכויים שזה לא יקרה.
המתכון הנכון הוא: להבין כמה שניתן את התרבות הארגונית בהקשר הזה, לפעול בסבלנות ולהציב לעצמך מטרה ריאלית בהתאם לנסיבות.
שיהיה הרבה בהצלחה,
ניתן לכתוב הערות כאן על מנת שאתייחס ואגיב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה