יום שלישי, 28 בדצמבר 2010

מבחני אבחון - בעד ונגד


כמגייסת שעוסקת הרבה שנים בגיוס עובדים אני שומעת מלקוחותיי תהליכי גיוס שונים ולפעמים גם משונים. תהליכי הגיוס נתמכים בכלים שונים על מנת, תסלחו לי על החוצפה, לבצע כיסוי תחת. האמת שזוהי אחריות מאוד גדולה לקחת עובד לעבודה, בעיקר שכולם מבינים שמדובר בהשקעה כספית ובזמן יקר (שגם הוא שווה כסף), ולכן על מנת להיות בטוחים שהמועמד הנבחר ישאר לאורך זמן, מעבירים אותו סדרה של ראיונות / מבחנים וכו'.

בבלוג זה אדבר על מבחנים.

ראשית אתחיל ואומר שאני נגד המבחנים האלו ולמי שחושב שזה בגלל שלא הצלחתי בהם, אז דווקא הוא טועה :) בשלושת מקומות העבודה האחרונים שלי התקבלתי לאחר שעברתי יום מבחנים מפרך באחד ממוכני האיבחון המובילים בארץ (פעמיים במכון אדם ופעם בגישה שונה) ובדיעבד שהסתכלתי על הציונים שלי אפילו הופתעתי לטובה.

אבל כמי ששלחה אנשים רבים למבחנים והסתכלה על התוצאות ואף לקתה בהטיה בגללם, ויכלה להסתכל בפרספקטיבה של זמן ולבחון אם המבחנים "צדקו" או לא - אני יכולה לומר שלצערי הם יותר איכזבו מצדקו.

אבל אין מה לעשות...הלקוחות זקוקים לכסת"ח וזהו סוג של כזה...והאמת שמי שהכי מסכן כאן הוא המועמד. שפעם ראשונה מפסיד יום שלם של עבודה או של חופש על מנת לעשות אותם ופעם שניה גם מתכונן אליהם או לחילופין סתם מגיע למבחנים ומשקיע בהם אנרגיה רבה.
למי שלא יודע תוצאות המבחנים הם תוצאה של השוואה לאנשים רבים שעשו אותם בעבר, כלומר חלוקת הציונים היא על פי פעמון גאוס. אבל מה קורה אם המועמד לשי נשלח למכון אבחון שדווקא אליו מגיעים רק גאונים? במילים אחרות תוצאות המבחנים הם אינם אינדיבידואליות אלא נתמכות בסטטיסטיקות של שאר האכולוסיה הנבחנת. בעיני בעיה בפני עצמה.
הידעתם גם בארה"ב המחנים הללו נמצאים מחוץ לחוק? בעיקר בגלל שהם פוגעות בזכויות הפרט אבל גם בגלל שהשיטה האמריקאית הוכחה כנכונה ביותר בתקפות סטטיסטית. השיטה האמריקאית בה גם אני הכי מאמינה, פוגשים מספר אנשים שונים מהארגון את המועמדים וכל אחד נותן להם ציון ועל פי שיקלול שלהם מחליטים על המועמד. מה אומר לכם? הלוואי שגם בארץ היו עובדים רק על פי שיטה זו...

תגובה 1:

  1. אני עובד כמתכנת PHP (כבר כמה שנים) ובתחום נהוגים מבחנים מקצועיים ולא דינמיקה קבוצתית.

    לא תמיד הייתי מתכנת, לפני כן הייתי כלכלן ועברתי את המבחנים האלו - מה שאני זוכר מהם בעיקר היא תחושה קשה של חוסר נעימות עד כדי השפלה. חוץ מהמבחנים המוזרים, הבעייתיות הכרוכה בכינוס מספר אנשים - חלקם אנשים בוגרים ומנוסים שמתחרים על אותה משרה נותן תחושה של תוכנית ריאליטי או תיאטרון בובות בו אנו צריכים לרקוד ריקוד נלעג לעיני המאבחנת.

    תנו לי כמה שיותר מבחנים מקצועיים, תנו כמה שיותר ראיונות (עדיף באותו יום) עם כל הדרגים - מאנשי הצוות שצריכים לעבוד איתי ועד המנכ"ל. אבל אני הייתי דוחה על הסף דינמיקה קבוצתית/מבחן אישיות. זו גם ההמלצה שלי לכל מחפשי העבודה שכן נתקלים בדרישה הזו.

    אגב, אני לא בטוח שיצא לי להגיב פה - אבל זה אחלה בלוג ואני מאד נהנה לקרוא בו.

    השבמחק