יום רביעי, 17 באוגוסט 2011

Start Up, Stress Down


הפעם בחרתי לכתוב על העשור האחרון בעולם ההייטק, ובעיקר חברות הסטארטאפ ואופי העבודה.

אם נסתכל על שנת 2000 ועד היום, 2011 - עשור אחד אחרי, נוכל לומר בוודאות כי חל שינוי מהותי בסדר העדיפויות של העובדים ובתפיסה של המגייסים.

לפני 12 שנים, כאשר מישהו רק הזכיר את המילה "סטארטאפ",  מיד הפירוש לכך שנחקק לנו בזכרון היה "עבודה ללא גבולות". בזמנו, מי שהתקבל לעבודה בחברת סטארטאפ, ידע שהוא נכנס לסוג של חלום ועליו לעבוד ממש קשה על מנת להצליח. כמו כן, אותו עובד ידע כי העבודה יכולה להימשך לאורך זמן, עד שתונפק בבורסה, עד שתימכר או עד שהסטארטאפ יכשל ויסגר לחלוטין.

אולם, בשנת 2002 החלה להתנפץ הבועה הזו ועד 2007 ליקקנו את הפצעים. עובדים רבים נפגעו קשות וגילו כי לא שילמו להם את התנאים הסוציאלים שהובטחו להם בתחילת עבודתם.
בשנים הללו, רבים לא הצליחו למצוא עבודה חלופית בחברת סטארטאפ אחרת או חברת הייטק יציבה ואחרים פשוט נאלצו לעזוב את התעשייה לחלוטין.

זו בהחלט הייתה תקופה לא נעימה בלשון המעטה. אבל מכל רע יוצא גם טוב והנה היום בשנת 2011, כמעט 2012, שוב אנו חשים סוג של בועה - כולם מדברים בחדרי חדרים שכמות הגיוסים הם חסרי פרופורציות למצב בארה"ב או באירופה, וכאן, אמצע אוגוסט 2011 הגיוסים רק גדלים וגדלים.
יחד עם זאת, זו רק סוג של בועה, כי כבר הפקנו לקחים חדשים מאז להיום ולכן היום אנחנו רק מציינים שזו סוג של בועה, אך לא בועה אמיתית.

בימים אלו, משמח אותי לראות איך חברות שוקלות בכובד ראש את תקציבהם ולא רצות לבזבז כספים לא שלהם. יפה לראות איך חברות עוסקות באיתור מועמדים ובוחרות אותם בפינטצה על מנת לא להגיע למצב שהמועמדים יעזבו אותן כל כך מהר.
בעיקר יפה לראות, וזאת אני שומעת מחברות רבות, בעיקר סטארטאפים, שהעובדים אינם נדרשים להשקיע שעות רבות כמו בעבר.

כמי שמלווה משנת 1998 את תעשיית ההייטק בגיוסים והשמת עובדים, אני יכולה להעיד כי תפיסת הסטארטאפ כחברת הזנק התבגרה.
זה מאוד פשוט, לאורך זמן לא ניתן להעסיק עובדים 15 שעות ביום, הרי בסופו של דבר העובדים נשחקים, זה בוודאות בא על חשבון משהו אחר - על חשבון החיים הפרטיים, על חשבון הבריאות או על חשבון המשפחה. לכן, היום הסלוגן הוא Start Up - Stress Down.

היום אנחנו מבינים יותר, ואנחנו הכוונה למגייסים ולמנהלים, כי כדי שהסטארטאפ יצליח חייבים להוריד את רמת הלחץ.
אם תוכנן לפתח את המוצר במשך שנה, אז כנראה שאפשר שזה יקרה גם אחרי שנה וחצי, העיקר שיקרה ובאופן שפוי.
אז תזכרו שמדינת ישראל היא מעוז ה Startup's וקמים פה חברות הזנק בתדירות גבוהה, כך שעל מנת להפוך אותן לחברות עובדות, שאינן נכנסות לסטטיסטיקה שאחת מכל 10 חברות רק מצליחה - חייבים לאזן.
כולנו רוצים שהעובדים לא יפחדו להיכנס לסטארטאפים וכולנו רוצים מקום עבודה שפוי. המגמה משתנה בשנים האחרונות והשפיות היא חלק חשוב מההצלחה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה