יום חמישי, 22 בספטמבר 2011

הכנה נפשית לפני ראיון עבודה


כמי שמלווה תהליכי גיוס כבר שנים רבות, אני יודעת להגיד שיש לקחת ברצינות מאוד ראיון עבודה, כיוון שהזדמנות לא לעולם חוזרת. ככל ששוק העבודה הופך להיות ממוקד יותר, ככל שיש יותר מחפשי עבודה מהצעות ושהלקוחות יודעים בדיוק מה הם מחפשים, כך מתעצמת חשיבותה של ההכנה הנפשית לפני ראיון עבודה.

ראיון עבודה הוא למעשה פגישה בה שני אנשים המנסים להתרשם האחד מהשני, כאשר צד אחד יודע מה הוא מחפש והצד השני לא יודע מה הצד הראשון מחפש. לפגישה זו ישנם כללי אצבע.
הצד המחפש יחפש פרסונה, אישיות חזקה, אדם בעל כושר ורבאלי, אדם המקרין נחמדות, ככל שיהיה חיובי יותר בגישתו לחיים כך טוב יותר, אדם נעים בנוכחותו.
אתם בוודאי רוצים לדעת עכשיו כיצד מבליטים תכונות אלו? בסופו של דבר הכל זה עניין של כימיה ואנרגיה. ישנם אנשים שהם Loveble, כלומר תמיד ישאירו רושם שרוצים להיות בסביבתם. זה בא להם טבעי, אבל עם קצת מודעות כולנו יכולים.

בראיון עבודה תפקיד המתראיין לשדר מוטיבציה, ברק בעיניים, רצון להשתייך לארגון, נעימות, תקשורתיות, סבלנות, הקשבה, שיחה בגובה העיניים, לעומת זאת עליו לשים לב לא להתפרץ לדברי המראיין, לא לדבר יותר מידי (ניתן לראות על עיני המראיין אם הוא לא איבד ריכוז), לשבת בנינוחות על הכיסא, לא לזוז באי נוחות, לא לשחק עם הידים, להיישיר מבט למראיין (ניתן כמובן להמשיך ולפרט את הרשימה אך אני בטוחה שהרעיון ברור).

כל אדם מכיר את עצמו ויודע מה מרגיע אותו. שמעתי לא פעם על מועמדים שאומרים כי הם מתרגשים לפני ראיון, כלומר יש להם קצב פעימות לב מואץ, הם מגמגמים מעט ועוד. למעשה זה בעיקר קורה להם לפני ראיון עבודה למקום שהם רוצים להתקבל. שמעתם פעם על שיטת הפוך על הפוך? זוהי שיטה נוחה שבאה פשוט לשכנע את המוח שלנו לשנות גישה. במקום להיות בלחץ, עלינו לשדר למוח - אני רגוע, העבודה הזו היא אחת מיני רבות, הכל בסדר, לא יקרה כלום אם לא אתקבל - אני אעשה את המקסימום שאני יכול, אני יודע את זה ואני לא אכעס על עצמי אם לא אתקבל -

אין לי ספק שהכנה נפשית נכונה יכולה לעזור מאוד לפני ראיון עבודה. יש לזכור שמי שיושב מולכם הוא גם בנאדם, עשוי בשר ודם, אין כוונה לפגוע או להעליב ובמקרה הכי גרוע אם לא התקבלת לעבודה, זה בגלל שמחכה לך עבודה אחרת וכל העכבה לטובה.
בנוסף, מדובר בפגישה שיכולה להיות נעימה וקולחת וככל שמוכנים אליה נפשית יותר כך היא תעשה מוצלחת יותר.
טיפ נוסף שאני יכולה להוסיף, אבל בתנאי שלא תצחקו עלי, מומלץ להגיד לעצמנו, "אני עובר את הראיון הזה, העבודה הזו הולכת להיות שלי" כך במשך מספר פעמים, באותו היום של הראיון. מניסיון, זה מצליח!

לסיכום, להכנה הנפשית לפני הראיון יש משמעות רבה. הרוגע הפנימי מוקרן החוצה, בסופו של דבר מה אנחנו מרגישים זה מה שמשתקף ועל כן האחריות היא עלינו.

בהצלחה!

תגובה 1:

  1. תודה רבה לך העצות השימושיות. הייתי עד כה בשתי ראיונות ולא עברתי אותן. אני חושבת שעכשיו אחרי שקראתי את הכתבה שלך אני אהיה יותר חכמה. תודה.

    השבמחק