יום שני, 19 בדצמבר 2011

גיוס עובדים – כמו באמריקה


ב- 18.12.2011 פורסמה כתבה בעיתון כלכליסט בו כתב ערן גפן, מנכ"ל חברת FanGager על חוויותיו בגיוס עובדים, או יותר נכון – ראיונות עבודה מול מועמדים אמריקאים. בכתבה הוא מסביר כיצד הוא נדהם כל פעם מחדש מיכולת ההכנה של המועמדים ומציין למעשה נקודה שברורה לכל מגייס ישראלי - הגישה הישראלית שונה לחלוטין מהגישה האמריקאית.
על מנת להבין את יתר הפוסט, אציין כי גפן מנהל חברת סטארטאפ היושבת בעיר ניו יורק והוא מגייס עובדים מקומיים, אם כי ישנם גם מספר ישראלים.

אמריקה כבר כאן!
במהלך הקריירה שלי כשכירה ניתנה לי האפשרות לעבוד בארה"ב כמגייסת. בארה"ב למדתי על תהליכים רבים הקשורים לעולם הגיוס וההשמה, שכלל לא היו נהוגים בישראל באותה תקופה (סוף שנות ה-90'). כמובן שכל תהליכי הגיוס הללו הגיעו עם הזמן, ולכן הכתבה הזו עוררה בי את הרצון לכתוב פוסט קצר בנושא.

כפי שציינתי, חוויתי תהליכים רבים שכלל לא היו מקובלים בישראל באותה תקופה, אך עם הזמן הגיעו גם אלינו. בעבר לא היה מקובל לבצע ראיונות טלפוניים עם המועמדים, כאשר היום זהו תהליך חובה בארץ ובחו"ל. כמובן שהיום הקידמה משחקת לידיים שלנו, וישנן אפשרויות נוספות לניהול ראיון טלפוני, כגון שיחת וידאו דרך שירותי Skype או oovoo.

בעבר חיפשו מועמדים שמגיעים בדיוק מאותו התחום, כאשר היום זוהי דרישת חובה אצל רוב החברות המגייסות. אלו מעוניינות במועמדים המגיעים מהתחום הספציפי אליהן הן מגייסות. למשל, חברת אינטרנט המחפשת אחר מתכנת  Java, תהיה מעוניינת במועמד בעל ניסיון תעסוקתי בחברת אינטרנט ולא מחברה בתחום התקשורת או תחום אחר. גם אם ניסיונו התעסוקתי קשור לתחום האינטרנט, הוא ככל הנראה ישלל על הסף, כיוון שהחברה מעוניינת במישהו מתוך חברת אינטרנט.

הכנה לראיון עבודה
בכתבתו ציין גפן כי האמריקאים עושים שיעורי בית לפני – לומדים איך להתראיין, לומדים על המראיין עצמו, על עסקיו וכדומה. תהליך זה יחסית חדש אצלנו בישראל, אך בהחלט רואים את ניצניו. לא סתם צצים להם מאמנים אישיים שמטרתם ללמד את המועמדים כיצד להתראיין ולצלוח את ראיון העבודה.

לסיום, אין ספק שתהליכי הגיוס הנהוגים בארצות הברית מגיעים גם אלינו. אנו מאמצים את התהליכים הללו ומתאימים אותם לקהל המועמדים הישראלי. אחד התהליכים הפופולארים ביותר בשנים האחרונות הינו איתור מועמדים באמצעות הרשתות החברתיות, אותו אימצנו בחום.

אני מאמינה שנמשיך לאמץ תהליכי גיוס שונים ולהתאימם לישראל. יחד עם זאת, אני בטוחה שגם תהליכים ישראליים ימצאו את עצמם בחו"ל.

תגובה 1:

  1. כל עוד לא נאמץ את הפרקטיקות האמריקאיות לגבי פיטורין...

    השבמחק