יום רביעי, 12 במאי 2010

המכשולים שבדרך...


שלום רב,

כחברת השמה ששמה לה כדגל ללוות את מועמדיה לאורך כל התהליך אני שותפה לכל שלב ושלב שעובר המועמד עד קבלת ההצעה. זוהי משימה לא נעימה במיוחד לחפש עבודה, בוחנים אותך בפינצטה, ויותר מזה, לא תמיד המועמד מודע מה הוא משקף ואז נוצר מצב שהוא לא מצליח להבין מדוע אינו מצליח. זה המקום לעשות לו ראיון אישיותי מעמיק כדי לתת לו ביקורת בונה.
מעבר לכך ישנם שלבים נוספים בתהליך. לרוב המועמד יזומן לפגישה מקצועית, בה הוא ישב עם מנהל מקצועי, לרוב זה שתחתיו יעבוד, בפגישה זו יציגו לו את החברה ואת התפקיד ואז יעשו לו מבחן מקצועי. במידה ויעבור את המבחן המקצועי ויעשה רושם אישיותי טוב, יזומן להמשך תהליך. בחברות קטנות בהן אין מחלקת משאבי אנוש, סביר להניח שיזומן לעוד ממונה / מנהל מקצועי נוסף, יעשו לו בדיקת ממליצים, במקרה הטוב ואז יתנו לו הצעת שכר. אני אומרת במקרה הטוב משום שיש חברות שאפילו ממליצים לא יבדקו...הרעיון הכללי הוא שככל שהחברה יותר גדולה יש לה יותר תהליכי מיון. מעבר למספר ראיונות אישיותיים יהיו חברות שיתמכו בתהליך באמצעים תומכים נוספים כמו: מבחנים גרפולוגיים - זה מבחן שסה"כ המועמד מתבקש לכתוב מלל על דף A4 והוא נשלח למאבחן גרפולוגי. אני אישית מאוד מאמינה במבחנים גרפולוגים וזאת בגלל שעבדתי 7 שנים מהקריירה שלי עם בודק גרפולוגי אחד ויכולתי לבדוק לאחר שלקחתי עובד, האם הוא צדק באבחון, ולשמחתי כל פעם הופתעתי מחדש. כמובן שלגרפולוגיה לא ניתן להתכונן.
חברות אחרות ישלחו את המועמד למבחני מיון במכון מיון, וזאת בעיקר לתפקידי ניהול או מכירות. ישנן מספר חברות בארץ שמתמחות בביצוע יום אוריאנטציה שכזה ויודעות לאבחן את היכולות שצריכות לבוא לידי ביטוי בתפקיד. באופן אישי משום מה אני פחות מאמינה במבחנים האלה למרות שבעצמי עברתי כמה פעמים מבחנים כאלו ובהצלחה. מדובר ביום מאוד מתיש, שבודק אינטליגנציה וכדומה אבל התוצאות שלו מתחלקות על פי פעמון גאוס, מה שאומר שרק על פי מי שמגיע למכון ניתן לבסס את הנתונים. ישנן חברות שמשקיעות יותר ומביאות אליהן את המבחנים לארגון על ידי עמדת מחשב בודקות את האינטלגנציה האישית. למבחנים כאלו ניתן ומומלץ להתכונן, כפי שסטודנטים מתכוננים היום למבחן הפסיכומטרי, כך מומלץ להיבחן גם למבחנים הללו. ישנם מכונים שעושים זאת וישנם ספרים שניתן לרכוש שמרכזים מבחנים כאלו, גם באינטרנט.
בדיקת המלצות - לצערנו הממליצים היום יודעים שהיום אמליץ עליך ומחר אתה תמליץ עלי ולא תמיד אומרים את הכל אבל אם יודעים לראיין אותם לעומק, עולים על נקודות חשובות. מקובל שהמועמד ייתן את הממליצים שלו וכך לא יבדקו ממליצים שלא מוכנים לכך, אבל בגלל שארצנו קטנה ותמיד יש "מכיר את"..יש לקחת בחשבון שכל אדם שאי פעם עבדתם איתו הוא פוטנציאל להיות ממליץ.
באופן סטטיסטי לכל השיטות שאמרתי יש תוקף של פחות מ- 1 אבל בסופו של דבר מדובר בבני אדם ואף פעם לא ניתן להבין בסוף למה אחד לא התקבל והשני כן, מניסיוני לכימיה יש הרבה השפעה כאן. מחקרים מראים שככל שאתה אדם ייצוגי יותר, חברותי, מתקשר בצורה קולחת, כך קל יותר לקבל עבודה. מכאן שעליך כמועמד לדאוג לשני דברים עיקריים, האחד להיות מקצועית טוב מאוד במבחנים והשני לשפר את מיומנויות התקשורת שלך...

תגובה 1:

  1. יפעת
    קראתי כמה פוסטים שפירסמת ואת הראיון בטלויזיה
    התרשמתי גם מהגישה שלך שדיברנו בטלפון
    שיהיה גם לך בצלחה
    יוני סילבסטר

    השבמחק