יום שלישי, 21 בדצמבר 2010

"מאחורי הקלעים"


כל מחפש עבודה סקרן לדעת מה חשבו עליו בסוף ראיון עבודה, עוד יותר אם התקדם לראיון נוסף ופגש עוד עובד מהארגון. ארגונים רבים "אימצו" את השיטה האמריקאית שאומרת שמספר אנשים מתוך הארגון יפגשו את המועמד ובסופו של דבר צריכה להיות כמעט תמימות דעים בין כולם לגבי אותו המועמד. לצערנו הרב הפידבק החיובי היחיד שמועמד מקבל הוא אם יתקדם לראיון הבא.
בפוסט זה אני רוצה להתייחס לאינפורמציה חשובה שכל מועמד צריך לקחת בחשבון כשהוא מחפש עבודה. עולם התעסוקה הפך להיות נישה, כבר בעבודה הראשונה בוחרים את המסלול והתחום בו כנראה יתקדם העובד לעבודה הבאה ומכאן יעמיק את ההתמחות שלו ויהפוך להיות מקצוען בתחומו.

במסגרת מסלול הקריירה כל אחד צובר לו קשרים ובשפה המקצועית "Networking " אשר ילוו אותו לטוב ולרע לאורך כל הקריירה. לרוב כשמועמד נשאר באותו התחום הנטוורקינג שלו עובר ומתפרס למקומות שונים ומה שקורה שקשרים נפגשים ובסוף אחד מכיר את השני - ממש רשת חברתית. וכאן אני מגיעה ל"מאחורי הקלעים". יש לשים לב שלא פעם מועמדים מוסרים ממליצים אבל בפועל נבדקים ממליצים אחרים. דבר זה הוא לטוב ולרע. במידה והמועמד עזב את מקומות העבודה שלו תמיד בצורה טובה ואהבו אותו, הוא יקבל חוות דעת טובה, אבל אם לא, ומישהו מכיר מישהו שיספר דברים אחרים שהמועמד לא מסר אותם כממליצים, הוא אפילו לעולם לא ידע מדוע נפסל בתהליך.

אני אישית נגד העניין, אני רואה בזה חדירה לפרטיות ויותר מזה, "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך" כלומר אף אחד מאיתנו לא היה רוצה שמישהו יגיע לצד האפל בחייו, ואני בטוחה שב- 20 שנות קריירה ובתפקידי ניהול, ניתן למצוא כזה. מה דעתכם?

תגובה 1:

  1. שלום רב, שמי צביקה וראשית הערה בונה לגבי הפוסט.
    רק להוסיף את שם המחבר, או קיי?
    לעצם העניין אני מאד מזדהה עם הסייפא של דברייך, וחושב שאכן צריכים להיבדק נתונים לגבי מועמד מסוים שמשליכים ישירות על ביצועיו במשרה המבוקשת. זה כולל כמובן לדעתי את אישיותו כחלק שמשתלב בעבודת צוות ואו אינטראקציה עם רמות ניהול שונות בארגון. אבל כמו בכל דבר בחיים, עניין המידתיות והאיזון הנכון הם קריטים וכאן ההזדהות שלי עם דברייך.
    אפשר הרי להגזים גם בחדירה לפרטיות וגם בחיפוש קטנוני אחרי דפקטים שאין בינם לבין דרישות המשרה ולא כלום.
    ראיון מול גורמים שונים בחברה בדרך כלל בתרבות ובהוויה הישראלית (ולא רק) נועדו לשם כיסוי תחת (סליחה על הביטוי) ובריחה מאחריות לגיוס ע"י מבקש המשרה.
    יש בזה לכאורה מוטיב חיובי שכן מה שרואים משם לא רואים מכאן - קרי מה שחבר צוות אחד מצא במועמד מסוים, ייתכן וחבר צוות אחר ראה משהו הפוך ולכן, סיעור מוחין כזה הינו חיובי בבסיסו
    זה חיובי ויעיל כאשר כל הפאנל יודע ותאם מראש את ציפיותיו של מבקש המשרה, וכשאותו חבר פאנל מבין ויודע אילו אנשים יתאימו לאופן הניהול של מבקש המשרה, ולבסוף שאותו חבר פאנל יוכל לשים עצמו אובייקטי מספיק וניחן בעצמו בניסיון בגיוס אנשים - או אז זה יכול להיות ממונף באופן חיובי.

    אבל אם שמת לב, יש כאן הרבה אם-ימים ולכן אני נשארתי בסופו של הרהור די סקפטי.

    בברכה,
    צביקה

    השבמחק