יום ראשון, 4 במרץ 2012

חוזה ההעסקה שלכם


במיוחד כאשר מדובר על עולם ההייטק, בדיקה, בחינה והבנה מלאה של חוזה העבודה שלכם היא חיונית. להבדיל מחברות ממשלתיות או מקומות בהם יש וועדי עובדים, הייטק היא במרבית המקרים תעשיה של עסקים פרטיים, מה שאומר שחוזי ההעסקה הם בדרך כלל אישיים והרבה פעמים שומרים בעיקר על האינטרס של המעסיק. לגבי האינטרס של העובד- זה כבר סיפור אחר לחלוטין.

בהמשך למאמר שפורסם ב- ynet באחרונה, החלטנו לסכם עבורכם כמה נקודות שפשוט קריטי שתהיו מודעים אליהן בעת חתימה על הסכם עבודה.

זכרו שגם אם הסיטואציה אינה נוחה והפקידו בידיכם מסמך תוך ציפיה שמייד תחתמו עליו, קחו את הזמן. תתרווחו ותתפנו לקרוא את החוזה בצורה ביתר ריכוז. עדיף שתיקחו אותו אפילו הביתה, תעברו עליו בצורה מוקפדת ורק לאחר כמה ימים תגיעו לחתום עליו.

גם אם המעסיק שלכם מפעיל קצת לחץ פסיכולוגי בשביל שתחתמו כמה שיותר מהר, אתם חייבים לזכור שבידיכם נמצאת הזכות המלאה והלגיטימית לקרוא באופן מעמיק את הסכם העבודה שלכם.

הייטק הוא סביבה מאוד מאתגרת ובעיקר מאוד תחרותית. מדינת ישראל ידועה בתור היותה חממה הייטקיסטית והמעסיקים יודעים שהעובד של היום הוא המתחרה של המחר. לכן, בדויק כפי שחשוב להם למצוא את העובדים הטובים ביותר בשוק, כך הם מבינים שככל שהעובד יהיה טוב יותר, כך התחרות אותה הוא עלול לספק יום אחד תהיה קשה יותר.

המעסיק תמיד ינסה לשמר את השליטה בידיו ואחת הפעולות שתאפשר לו לעשות זאת היא הטלת תנאי אי תחרות. בעיקר בהייטק, ברוב התפקידים המעסיק יבקש להוסיף סעיף אי תחרות. וודאו שאתם יודעים על קיומו של הסעיף בהסכם, כמו גם מבינים לחלוטין את השלכותיו. ישנם מעסיקים אשר יבקשו בלעדיות העסקה במהלך תקופת ההעסקה, בעוד שאחרים ידרשו סעיף תחרות גם לאחר תום תקופת ההעסקה. שימו לב שישנם מקרים בהם הסעיף יהיה כל כך לא לגיטימי שבית המשפט לא יקבל אותו גם אם חתמו עליו, כך שגם אם כבר חתמתם על חוזה דרקוני - אל תמהרו לומר נואש. פרמטר נוסף עליו יש לתת את הדעת בכל הנוגע אל חוזה ההעסקה שלכם הוא מבנה השכר ואופן החלוקה שלו תוך הבנה והענקת משקל רב יותר לשכר הבסיס והחלק שמיועד לתוספות והפרשות. לגובה שכר הבסיס יש השפעה גבוהה על גובה הפיצויים אותם תקבלו, על ההפרשה לפנסיה ולקרנות השונות.

בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה