יום ראשון, 22 ביולי 2012

אז מה לא בסדר בלהשתמש בקורות חיים עבור גיוסים? כמעט הכל - חלק א'


"מנכ"ל יקר, כאשר אנשי הגיוס של החברה שלך מתלוננים על איכות גיוסים נמוכה, הגיע הזמן לנער אותם מעט ולשנות את תהליכי הגיוס בחברה – שימוש עיוור בקורות חיים עלול להיות הגורם העיקרי לבעיות הגיוסים".

זהו אינו סוד - כולם דורשים קורות חיים, ואם אפשר, גם עדכניים. בין אם מדובר באתרי דרושים, ובין אם מדובר באנשי גיוס ומנהלים בדרגים בכירים. כולם בלי יוצא מן הכלל משתמשים במסמך קורות החיים על מנת לסנן מועמדים פוטנציאלים פנימה ו/או החוצה.

זהו אינו סוד שגם בשלבים המוקדמים, קורות חיים הם הקובע הבלעדי - האם המועמד נע קדימה או לא בתהליך הקבלה לחברה.


כיוון שזהו שלב התחלתי בתהליך הגיוס, חשוב להבין מהן נקודות החוזקה והחולשה של מסמך קורות החיים. למרות שלקו"ח ישנם חסרונות רבים, הם נותרו חלק בלתי נפרד מתהליך הערכת מועמדים.


הנחת היסוד של מאמר זה היא, כי אם אתה הולך להמשיך ולהסתמך במידה רבה על קורות חיים, כל המעורבים צריכים להיות מודעים לחולשות ולבעיות הרבות הקשורות לשימוש בהם.

30 הבעיות הנפוצות שקשורות לשימוש בקורות חיים בתהליכי הגיוס

המאמר שלנו יתחלק למספר מאמרים, בכדאי שנוכל להתמקד כל פעם במספר מצומצם של בעיות הקשורות לשימוש בקורות חיים במהלך גיוסים.
במאמר הנוכחי ובמאמרים הבאים, תיחשפו לכל הפגמים, החולשות והבעיות הקשורות בקורות חיים.

חמשת הגורמים ביותר להשפעה רעה על איכות הגיוס

מבין כל הליקויים, הרי שעל החמש הללו יש את ההשפעה הגבוהה ביותר על איכות הגיוס הבא.
 
1.      קורות חיים הם במקרה הטוב, דיווח עצמי המכיל תיאורים של אירועים היסטוריים.
עצם ההגדרה של קורות חיים מדגיש את החולשה הבסיסית. במקום לספק מידע כי אתה באמת צריך לשכור מישהו, קורות חיים הם רק דיווח עצמי של תיאורים, של עבודות העבר של המועמדים. זיכרון הטיה סלקטיבית של המועמד לעיתים קרובות מביא לתוצאה של תיאור פחות ממדוייק של מה שהתרחש בפועל. ברור כי קורות החיים הם בעצם היסטוריות עבודה - הם לא אומרים לך משהו על האופי של האדם, איך הוא מתנהג בעבודה שלך ואת הפוטנציאל שלו.

2.      קורות חיים לעיתים קרובות מכילים שקרים וחצאי אמיתות – הבעיה הבאה עם קורות חיים היא שאם אתה מסתמך עליהם, אתה עלול לקבל החלטות על בסיס שקרים.
כל מי שחקר אותם מסכים, כי למעשה כ-80% של קורות חיים מכילים הצהרות מטעות. בממוצע כ-53% מכילים שקרים אמיתיים (העבריינים הגדולים ביותר הם הסטודנטים, שכ-92% מהם מודים ששיקרו בקורות החיים שלהם). אפילו מנכ"לים משקרים בקורות החיים שלהם (לדוגמא מנכ"ל
Yahoo). כיוון שהמלצות לא נבדקות עד השלב האחרון בתהליך הגיוס, מועמדים רבים צפויים להתקדם על בסיס מידע שקרי. אלו ש-100% כנים עלולים להיפסל על ידי מגייסים שיוצאים מנקודת הנחה שרק כ-30% מקורות החיים הם אמת לאמיתה. אנשים בתחומי המדע, המשפט או כלכלה ילגלגו מהצד על תהליך גיוס שמקבל את כל החלטותיו על בסיס דיווחים בלבד.

3.      מידע שלילי מושמט – נוסף על אי דיוקים, בקורות חיים יש גם השמטות רבות. ההנחה המשמעותית ביותר היא שקורות חיים כמעט באופן אוניברסאלי לא מכילים מידע שלילי או מידע שאינו נתפס כחיובי. אף על פי שכולם עשו טעויות והחלטות גרועות בכל עבודה כמעט, הם בוודאי לא יציינו זאת במקום בולט בקורות החיים שלהם. אם מישהו הורשע, סולק מביה"ס, עבר הערכת ביצועים גרועה או פוטר – לעולם המגייס לא יידע זאת מקורות החיים בלבד. למידע זה נוכל להיחשף רק בשלב ההמלצות, שהרי מתבצע לקראת סוף תהליך הגיוס.

4.      קורות חיים לא מכסים את עתיד החברה – קורות החיים הם 100% היסטוריה. במקרה הטוב הם מכסים את כל מה שעבר המועמד בעבודה האחרונה שלו. עם זאת, אלו שמחליטים אם להעסיק או לא צריכים לחשוב על הפרטים שמקרינים את העתיד. הם צריכים לקחת בחשבון את בעיות החברה בהווה ובעתיד. למרבה הצער, קורות החיים אינם כוללים תחזיות על איך יפעל המועמד בסיטואציות מסוימות ובסביבות עבודה שונות.

5.      חיוב קורות חיים מעודכנים עלול להגביל מועמדים – רוב החברות דורשות לקבל קורות חיים מעודכנים על מנת לקבל בקשת מועמדות או להיות בעמדת חבר מביא חבר. אולם, לרוב האנשים המועסקים (בשפה המקצועית נקראים, פאסיבים) אין קורות חיים מעודכנים זמינים. לכן, לחייב קורות חיים מעודכנים עלול לבטל מועמדים פוטנציאלים רבים, אשר פשוט לא מצאו זמן לעדכן ולהוסיף בהתאם פרטים בקורות החיים שלהם. על מנת להחמיר את הבעיה, אנשים מסוימים מרגישים כי עדכון קורות החיים שלהם הוא מעשה של חוסר נאמנות, שלא יהיה נכון לבצע עד שהם החליטו את הקביעה הסופית לעזוב (כלומר, הם לא יפנו למקום עבודה אחר עד שהם לא יעדכנו סופית את קורות החיים שלהם). גם אלו שהחליטו לעזוב צריכים להיות זהירים בידיעה כי העברת קורות החיים שלהם למעסיק אחר עלולה להתגלות על ידי המנהל הנוכחי. (הערה: גישה חלופית היא לתת למגייס להשתמש בפרופיל LinkedIn).



*המאמר תורגם מאנגלית ע"י צוות גיוס עסקי – חברת השמה בהייטק והד הנטינג מקצועית

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה